یک مدل موش جدید ممکن است رازهای دیابت نوع 1 را فاش کند

13 فوریه 2019 - محققان دانشگاهToledo راه جدیدی را برای ایجاد دیابت نوع 1 و پیشرفت آن در موش آزمایشگاهی یافته اند که پیشرفت بزرگی است و پتانسیل تغییر نحوه ی مطالعه ی این بیماری مزمن را دارد.

برآورد شده است که 1.25 میلیون آمریکایی به دیابت نوع 1 مبتلا هستند. در حالی که این بیماری را می توان با انسولین مدیریت کرد، دانشمندان در کشف یک درمان قطعی برای این بیماری موفق نبوده اند، که بخشی از آن به دلیل فقدان یک مدل حیوانی قابل اعتماد است که دقیقا تمام مراحل ابتلا به دیابت نوع 1 انسانی را تقلید کند.

دکتر Juan Jaume، استاد کالج پزشکی دانشگاهتولدوو نویسنده ارشد این مقاله، گفت: متاسفانه تحقیقات در زمینه ی دیابت نوع 1، در جایی متوقف شده است، زیرا جامعه علمی تاکنون مدل خوبی برای مطالعه ی این بیماری و پیشرفت آن نداشته است. اکنون ما این کار را انجام داده ایم. ما یک مدل موش در اختیار داریم که ما را یک گام به سمت یافتن درمانی قطعی برای این بیماری نزدیک کرده است.

اولین مطالعه ی ارزیابی شده با استفاده از این مدل موش که در دانشگاهToledo پرورش یافته است در روز 7 فوریه در نشریه علمی Scientific Reports منتشر شد.

در این مطالعه، دکتر Jaume، مدیر مرکز تحقیقات دیابت و غدد درون ریز دانشگاه Toledo و همکارش دکتر Shahnawaz Imam، یکی از محققان ارشد پزشکی در این مرکز، تاثیر پروتئین خاصی را بر سلول هایT در پانکراس برای به تأخیر انداختن شروع دیابت بررسی کردند. در حالی که این مطالعه به دانش کلی درباره دیابت خواهد افزود، یک مدل موش مورد استفاده در این تحقیق دارای پتانسیل واقعی برای تحقیقات دیابت است.

در این مدل جدید، موش ها به طور خودبهخود به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند و مهمتر از همه این که، تمام عوارض ناشی از دیابت را که در انسان اتفاق می افتد، تجربه می کنند. این مدل موش امکان مطالعه بیماری و پیشرفت طبیعی آن را به روشی که پیش از این میسر نبود، فراهم می کند. دکتر Imam گفت: مدل ما دقیقا همان آسیب شناسی فیزیولوژیکی(physiopathology) را نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت از آن رنج می برند. موش های ما به مشکلات چشمی، مشکلات کلیوی و همچنین نوروپاتی مبتلا می شوند. ابتلا به این عوارض بخش مهمی از این مسئله است، آنها عوارضی مشابه با همه ی بیماران مبتلا به دیابت، - نه فقط بیماران مبتلا به دیابت نوع 1- دارند.

این مدل از موش های آزمایشگاهی از طریق یک سری آزمایشات پرورش انتخابی و اصلاح ژنتیکی که شامل افزودن ژن های انسانی به موشها بودند، توسعه یافتند. یک پتنت موقت(درخواست حق اختراع موقت) برای پرورش این مدل موش که خود به خود به دیابت نوع 1 مبتلا می شود، سال گذشته توسط این گروه از محققان ثبت شد. دیابت نوع 1، که قبلا به عنوان دیابت نوجوانان شناخته می شد، به دنبال یک حمله اتوایمیون به سلول های انسولین ساز در پانکراس ایجاد می شود. بدون انسولین، بدن نمیتواند قند موجود در مواد غذایی را وارد سلولها کرده و تبدیل به انرژی کند و همین موضوع منجر به افزایش قند خون به میزان قابل توجهی می شود.

دکتر Jaume می گوید: اگرچه بسیاری از گونه ها به دیابت مبتلا می شوند، اما روند ابتلا به دیابت نوع 1 در انسان ها منحصر به فرد است. در حالی که دانشمندان اغلب از موش های مخصوصی از جمله موش های دیابتی غیر چاق، برای مطالعه ی دیابت نوع 1 استفاده می کنند، این حیوانات آزمایشگاهی، پاتوفیزیولوژی دقیق انسانی این بیماری را تقلید نمی کنند و برای بررسی درمان یا علائم آن مفید نیستند.

دکتر Jaume گفت: بیماری دیابت نوع 1 در مدل موش دیابتی غیر چاق، کاملا شبیه به شرایط انسان نیست. بیش از 125 درمان مختلف که دیابت نوع 1 را در موش های دیابتی غیر چاقی درمان می کنند، وجود دارد، اما هیچ یک از آزمایشات بالینی که بر اساس آن مدلها توسعه یافته اند، برای انسان کار نکرده است، و همه ی دانشمندان در جستجوی یک مدل حیوانی بهتر بودند.

دکترJaume  و دکتر Imam بیش از یک دهه تحقیقات خود را بر روی پرورش این مدل جدید از موشها متمرکز کردند و هم اکنون شاهد نتایج امیدوارکننده ای هستند.

با استفاده از یک ایده ی مشابه که در CAR T-cell therapy برای درمان سرطان بکار می رود،( که در آن برخی از سلول های سیستم ایمنی بدن از یک بیمار گرفته می شود و با گیرنده ی مصنوعی جفت می شوند که پس از ورود مجدد به داخل بدن بر روی تومور قرار می گیرند)، تیم در حال توسعه ی درمان های سلولی برای دیابت نوع 1 است که در آن از سلولهای تنظیم کننده ی این مدل موش، برای خنثی کردن پاسخ ایمنی استفاده می شود.

این دانشگاه همچنین یک پتنت موقت برای این روش درمان تقاضا کرده است؛ دکترJaume  و دکتر Imam به زودی مطالعات بیشتری برای بررسی اثربخشی این درمان را آغاز خواهند کرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-02-mouse-secrets-diabetes.html